چروک

چین و چروک های پوست، علل، درمان ، پیشگیری

چروک

چین و چروک های پوست، علل، درمان ، پیشگیری

21 علت ریزش مو - و آنچه در این زمینه می توانید انجام دهید

 

 


 

علت ریزش مو چیست؟

درست است که مردان بیشتر از زنان موهای خود را از دست می دهند ، اما کم پشت شدن مو و ریزش مو در هر دو جنس تأثیر می گذارد - و برای هیچ یک از اینها روحیه کم و بیش ندارد. اما این مسئله در اینجا است: هیچ دلیلی در پشت ریزش مو وجود ندارد - علل می تواند از موارد ساده و موقتی (مانند کمبود ویتامین) تا پیچیده تر ، مانند یک بیماری سلامتی زمینه ای باشد.

خوشبختانه ، روش های زیادی برای درمان ریزش مو در زنان و مردان وجود دارد (البته وابسته به علت) در اینجا برخی از دلایل رایج و نه چندان شایع وجود دارد که باعث می شود موهای کمتری روی سر خود مشاهده کنید - و آنچه می توانید در مورد آن انجام دهید

 

1.     شما فوق العاده استرس دارید.

 

2.     شما باردار هستید.

بارداری یکی از نمونه های نوع استرس جسمی است که می تواند باعث ریزش مو (آن و هورمون ها) شود. ریزش مو مربوط به بارداری بیشتر پس از زایمان کودک بیشتر از بارداری مشاهده می شود.

اگر بعد از بارداری ریزش مو دارید ، مطمئن باشید که طی دو ماه موهای شما دوباره رشد می کند. دکتر محقق می گوید: "این یک چیز عادی است و راهگشا خواهد بود."

 

3.      شما بیش از حد ویتامین A دریافت می کنید

طبق گفته آکادمی پوست آمریکا ، مصرف بیش از حد مکمل ها یا داروهای حاوی ویتامین A می تواند باعث ریزش مو شود: ارزش روزانه ویتامین A 5000 بزرگسال بین المللی (IU) در روز برای بزرگسالان و کودکان بالای 4 سال است. مکمل ها می توانند حاوی 2500 تا 10000 IU باشند. بنابراین بیش از این و شما می توانید برخی از رشته ها را از بین ببرید.

خبر خوب: این نیز دلیل برگشت پذیر ریزش مو است و هنگامی که ویتامین A اضافی متوقف شد ، رشد مجدد طبیعی مو باید شروع شود.

 

4.      شما پروتئین کافی نمی خورید.

شما با خوردن گوشت و تخم مرغ مقدار زیادی پروتئین مصرف می کنید ، اما همچنین می توانید در مجموعه ای از غذاهای دیگر که همگی فاقد گوشت هستند پروتئین دریافت کنید. این فیلم را برای برخی منابع شگفت آور پروتئین تماشا کنید.

 

5.      شما طاسی با الگوی زنانه یا مردانه دارید.

ممکن است قبلاً در مورد طاسی الگوی مردانه ، نوعی ریزش مو ناشی از ترکیبی از ژن ها و هورمون های جنسی مردانه ، بدانید که معمولاً موهای سر مرد را در معابد عقب می گذارد و یک خط مو به شکل M ایجاد می کند.

طبق گفته انستیتوی ملی بهداشت ایالات متحده ، ریزش موی مربوط به هورمون برای خانمها - یا طاسی - برای زنان نیز مسئله ای است. این نوع ریزش مو (در مردان و زنان) زمانی اتفاق می افتد که فولیکول مو به مرور زمان آنقدر کوچک می شود که باعث رشد موی جدید نمی شود. در زنان ، علائم طاسی با الگوی زنانه شامل گشاد شدن قسمت موی مرکز و گاهی موهای درشت صورت است.

تنها درمان FDA برای موهای زنانه و مردانه مورد تایید FDA ، ماینوکسیدیل است (Rogaine ؛  اما اگر این کار نکرد ، پزشک ممکن است داروهای خوراکی مانند فیناستراید (Propecia) را تجویز کند که می تواند موها را متوقف کند. از دست دادن یا حتی باعث رشد برخی جراحی برای کاشت یا پیوند مو نیز یک گزینه است.

 

6.      مادر شما نیز موهای خود را از دست داد.

دکتر محقق می گوید: "اگر شما از خانواده ای هستید که زنان در سنین خاصی دچار ریزش می شوند ، در این صورت مستعدتر خواهید بود." بر خلاف مردان ، زنان تمایل به عقب کشیدن خط مو ندارند ، در عوض ممکن است قسمت آنها گسترده شود و ممکن است ریز شدن مو به طور قابل توجهی مشاهده شود. این نیز به عنوان طاسی زنانه شناخته می شود.

دکتر محقق می گوید ، زنان ممکن است از ماینوکسیدیل (Rogaine) برای کمک به رشد مو بهره مند شوند ، یا حداقل برای حفظ موهایی که دارید. Rogaine بدون نسخه در دسترس است و برای خانم هایی با این نوع ریزش مو مجاز است.

 

 

7.      هورمون های شما در حال تغییر است.

همانطور که تغییرات هورمون بارداری می تواند باعث ریزش مو شود ، تعویض یا قطع قرص های ضد بارداری نیز می تواند. این امر همچنین می تواند باعث تلوژن افلوویوم شود و اگر سابقه خانوادگی ریزش مو داشته باشید ، احتمال آن بیشتر است. تغییر در تعادل هورمونی که در یائسگی رخ می دهد نیز ممکن است همان نتیجه را داشته باشد. "گیرنده های آندروژن (هورمون مردانه) روی پوست سر فعال می شوند." "فولیکول های مو کوچک می شوند و سپس شروع به از دست دادن موهای خود می کنید."

چه کاری باید انجام دهید: اگر Rx جدید مشکلی دارد ، برگشت یا با پزشک خود در مورد انواع دیگر جلوگیری از بارداری صحبت کنید. دکتر محقق می گوید ، متوقف کردن داروهای ضد بارداری خوراکی نیز گاهی اوقات می تواند باعث ریزش مو شود اما این موقتی است.

 

8.     احساسات شما در بالاترین حد خود قرار دارند.

به خود کمک کنید تقریباً در هر جایی آرام باشید

 

9.      شما کم خون هستید.

دریافت مقدار کافی آهن در رژیم غذایی می تواند سخت باشد.

 

10.  شما کم کاری تیروئید دارید.

تیروئید - غده کوچکی در گردن - تأثیر زیادی بر بدن شما دارد. این هورمون تیروئید (TH) تولید می کند ، که مسئول کنترل متابولیسم ، ضربان قلب ، دما ، روحیه و موارد دیگر است. تیروئید کم کار به اندازه کافی TH تولید نمی کند و این می تواند باعث ایجاد مشکلات سلامتی شود.

 

11.   شما کمبود ویتامین B دارید.

ویتامین B12 به بدن شما کمک می کند DNA و سلول های قرمز خون تولید کند ، از سیستم ایمنی بدن شما پشتیبانی می کند و عملکرد عصب سالم را تشویق می کند. برای یادگیری اینکه کدام غذاها سرشار از این ماده مغذی ضروری هستند .

 

12.   شما آلوپسی آره آتا دارید.

 

 

13.   شما به لوپوس مبتلا هستید.

 

14.   خیلی زود لاغر شدید.

کاهش ناگهانی وزن نوعی ضربه بدنی است که می تواند منجر به کم پشت شدن مو شود. این اتفاق می تواند بیفتد حتی اگر در نهایت کاهش وزن برای شما مفید باشد. این احتمال وجود دارد که کاهش وزن به تنهایی فشار غیر ضروری بر بدن شما وارد کند ، یا عدم درست غذا خوردن منجر به کمبود ویتامین یا مواد معدنی شود. ریزش مو همراه با کاهش وزن محسوس نیز ممکن است نشانه ای از یک اختلال خوردن مانند بی اشتهایی یا پرخوری باشد.

این نوع ریزش مو نیز پس از مدتی یک بار خود را اصلاح می کند. دکتر محقق می گوید: "به نظر می رسد کاهش وزن ناگهانی سیستم را شوکه می کند و شما یک دوره شش ماهه ریزش خواهید داشت و سپس خود را اصلاح می کنید."

 

 

15.   شما تحت شیمی درمانی هستید.

متأسفانه برخی از داروهایی که برای ضرب و شتم سرطان استفاده می شوند نیز می توانند باعث ریزش موهای شما شوند. دکتر محقق می گوید: "شیمی درمانی مانند بمب هسته ای است." "این سلول ها را که به سرعت تقسیم می شوند از بین می برد. این به معنای سلولهای سرطانی است ، اما همچنین سلولها را مانند مو به سرعت تقسیم می کند. "

هنگامی که شیمی درمانی متوقف شد ، موهای شما دوباره رشد می کنند ، اگرچه اغلب با بافتی متفاوت (شاید فرفری قبل از صاف بودن) یا رنگی دیگر برمی گردند. محققان در حال کار بر روی داروهای هدفمندتر برای درمان سرطان هستند ، داروهایی که این و سایر عوارض جانبی را کنار می گذارند. خوشبختانه چند روش برای مقابله با ریزش مو در طی شیمی درمانی وجود دارد ، مانند تراشیدن مو یا پوشاندن آن با روسری.

 

16.   شما سندرم تخمدان پلی کیستیک دارید.

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) عدم تعادل دیگری در هورمون های جنسی زن و مرد است. مقدار زیاد آندروژن می تواند منجر به کیست تخمدان ، افزایش وزن ، خطر بیشتر دیابت ، تغییر در دوره قاعدگی ، ناباروری و همچنین کم پشت شدن مو شود. از آنجا که هورمون های مردانه در PCOS بیش از حد نشان داده می شوند ، زنان ممکن است موهای بیشتری را در صورت و بدن تجربه کنند.

درمان PCOS می تواند عدم تعادل هورمون را اصلاح کند و به برخی از این تغییرات کمک کند. درمان ها شامل رژیم غذایی ، ورزش و قرص های بالقوه ضد بارداری و همچنین درمان های خاص برای رفع ناباروری یا خطر دیابت است.

 

 

17.   داروی شما مقصر است.

برخی از طبقات دیگر ممکن است باعث ریزش مو شوند. در بین آنها شایع ترین داروهای رقیق کننده خون و داروهای فشار خون است که به عنوان مسدود کننده های بتا شناخته می شوند. داروهای دیگری که ممکن است باعث ریزش مو شوند عبارتند از متوترکسات (برای درمان بیماری های روماتیسمی و برخی از بیماری های پوستی استفاده می شود) ، لیتیوم (برای اختلال دو قطبی) ، داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی (NSAID) از جمله ایبوپروفن و احتمالاً داروهای ضد افسردگی.

اگر پزشک تشخیص داد که یک یا چند داروی شما باعث ریزش مو شده است ، با او در مورد کاهش دوز و یا روی آوردن به داروی دیگر صحبت کنید.

 

18.   شما کمی بیش از حد آرایش می کنید.

یک ظاهر طراحی شدید و درمان های مو در طول سال ها می تواند باعث ریزش موهای شما شود. نمونه هایی از حالت دهی شدید شامل گره های تنگ ، بافت مو یا ردیف های ذرت و همچنین شل کننده های شیمیایی برای صاف کردن موهای شما ، روش های درمانی با روغن داغ یا هر نوع ماده شیمیایی خشن یا گرمای زیاد است. از آنجا که این روش ها در واقع می توانند ریشه مو را تحت تأثیر قرار دهند ، ممکن است موهای شما دوباره رشد نکند.

علاوه بر اجتناب از این سبک ها و روش های درمانی ، آکادمی پوست آمریکا توصیه می کند بعد از هر شامپو از نرم کننده استفاده کنید ، اجازه دهید موهایتان خشک شود ، مدت زمان تماس دستگاه فر با موهای شما محدود شود و از محصولات گرمازا استفاده نکنید. یک بار در هفته.

 

19.   شما به اجبار موهای خود را بیرون می آورید.

تریکوتیلومانیا ، که به عنوان "اختلال کنترل تکانه" طبقه بندی می شود ، باعث می شود که افراد به اجبار موهای خود را بیرون آورند. دکتر محقق می گوید: "این نوعی تیک است ، فرد دائما در حال بازی است و موهای خود را می کشد." متأسفانه ، این بازی و کشیدن مداوم می تواند سر شما را از محافظت طبیعی آن محروم کند: مو. تریکوتیلومانیا اغلب قبل از 17 سالگی شروع می شود و چهار برابر مردان در زنان شیوع دارد.

برخی از داروهای ضد افسردگی ممکن است موثر باشد ، اما روش درمانی اصلاح رفتاری گزینه دیگری است.

 

 

20.   شما تازه پیرتر می شوید.

دکتر محقق می گوید ، دیدن ریزش یا نازک شدن مو در زنان غیرمعمول نیست. کارشناسان مطمئن نیستند که چرا این اتفاق می افتد.

دکتر محقق می گوید: متخصصان توصیه نمی کنند که این بیماری درمان شود. این باعث می شود زنان با رویکردهای آرایشی مانند روسری ، کلاه گیس و مو به گونه ای مدل شوند که نقاط نازک را بپوشاند. همانطور که گفته شد ، ترفندهای زیادی برای جلوگیری از شکستن مو و روش هایی برای براق و سالم نگاه داشتن موهای شما در 50 سالگی و بالاتر وجود دارد.

 

21.   شما استروئیدهای آنابولیک مصرف می کنید.

طبق نظر آکادمی پوست آمریکا ، اگر از استروئیدهای آنابولیک استفاده کنید - نوعی که توسط برخی از ورزشکاران برای جمع شدن عضلات سوء مصرف استفاده می شود - می توانید موهای خود را از دست دهید. دکتر محقق می گوید: استروئیدهای آنابولیک می توانند همان تأثیر بیماری تخمدان پلی کیستیک (PCOS) را در بدن داشته باشند ، زیرا مکانیسم آن یکسان است.

ریزش مو باید بعد از مصرف دارو بهبود یابد.



پی آر پی برای رویش مجدد مو

مزوتراپی برای تقویت مو